Els campaments com a eina per deconstruir els estereotips de gènere

La lluita contra les desigualtats de gènere, la denuncia de les agressions masclistes i la conscienciació de les injustícies patriarcals estan a l’ordre del dia. Tot i així, no podem oblidar que queda molta feina per fer i que l’educació en el lleure pot ser un espai transformador en aquest aspecte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: AEiG Mascançà

 

 

 

És important començar identificant i treballant les diferències de gènere més quotidianes, aquelles que moltes vegades reproduïm de manera inconscient. Les paraules, actituds i comentaris que utilitzem durant els campaments també perpetuen i transmeten les desigualtats; per aquest motiu cal que ho tinguem en compte quan estiguem amb el grup d’infants i joves.

Tot i que les entitats de lleure acostumen a tenir un discurs clarament en contra de la discriminació per raó de sexe o opció sexual, a l’hora de la pràctica se segueixen reproduint algunes actituds que poden jugar el paper contrari. Així doncs, no ens podem quedar només amb un discurs sinó que cal que ho treballem i siguem exemple de formes de funcionament realment no-discriminatòries.

Durant els campaments, tenim la oportunitat de no assignar a les tasques quotidianes un paper o uns valors segons el sexe de cada persona. Les activitats en grup i les dinàmiques que organitzem quan estem d’acampada són un bon moment per trencar rols preestablerts i repartir les responsabilitats de forma equitativa.

Si apliquem els següents consells aconseguirem viure uns campaments més inclusius on totes les persones se sentin còmodes i respectades:

  • Eliminar totalment els acudits sexistes dels nostres comentaris encara que ens semblin inofensius o poc despectius
  • Si són els infants i joves els que utilitzen aquest tipus de comentaris cal que ho aturem i que en reflexionem amb tot el grup
  • No repartir els càrrecs basant-nos en el sexe de cada persona; les habilitats personals no depenen del sexe
  • Acostumar-nos a incorporar paraules genèriques en el nostre vocabulari per evitar nombrar només el col·lectiu masculí o al femení
  • Crear espais de confiança per parlar de tots aquells temes que els preocupen. Cal adaptar cada conversa al grup d’edat que portem però no oblidem que parlar de temes com el gènere, sexe o opcions sexuals serà molt positiu pel seu desenvolupament vital.
  • Treballar les cures entre tots els membres del grup. Quan estem de campaments ens passem molts dies lluny de la família i hi ha infants que els pot afectar; cal que els ensenyem a cuidar dels nostres companys i companyes sense menyspreu ni condescendència. També hem de remarcar que la tasca de les cures no pot ser només de les noies/dones del grup.
  • Aprofitar els campaments per conèixer les tasques de les dones de la població que ens acull. Segur que trobem col·lectius interessants que donen valor a la feina feta normalment per dones: oficis tradicionals com són les trementinaires, associacions de dones o dones individuals que tenen una tasca important dins el poble.


A part de les accions quotidianes, també hem de preparar activitats de reflexió sobre aquestes temes. Aquestes idees ens poden inspirar:

  • Dibuixar oficis: donem al grup d’infants un llistat d’oficis perquè dibuixin a la persona que els realitza. És important evitar dir el gènere, podem utilitzar oficis com pilot d’avió, auxiliar d’infermeria, cantant, policia, etc. Un cop han fet els dibuixos obrim un debat de perquè alguns s’atribueixen majoritàriament a homes i d’altres a dones.
  • Contes: a partir de contes populars infantils demanem al grup que els reescriguin canviant els rols que tenen els diferents personatges. D’aquesta manera intentem promoure princeses autònomes que no necessiten ser rescatades, prínceps sensibles que també tenen por, nenes que poden caminar pel bosc sense por, ... No ens podem oblidar fer una reflexió final per buscar els paral·lelismes amb la realitat que vivim.
  • Rol playing: amb el grup de joves els repartim diferents situacions reals de discriminació per causes de gènere. Cada petit grup ha de pensar com actuaria en una de les situacions i representar-ho davant de la resta. Un cop representat, els observadors poden decidir intervenir en la representació per resoldre les situacions de formes diferents. Al final obrim un espai de debat per parlar de les diferents solucions i del perquè es viuen aquestes situacions.
  • Mitjans de comunicació: a través d’un recull d’anuncis en diferents mitjans de comunicació creem un debat sobre els estereotips de gènere, l’efecte en el comportament dels i les joves i les conseqüències que poden tenir en la nostra societat.

 

A part de preparar activitats per treballar aquests temes també és important estar alerta per identificar qualsevol situació de discriminació a dins del grup. Cal donar suport a les persones afectades i actuar ràpidament. Si cal, com a responsables podem formar-nos prèviament i redactar protocols d’actuació en cas de violències de gènere per si ens trobem en aquestes situacions.

 

Durant els campaments també diguem prou a les violències masclistes!

 

Foto: AEIG Arrels de Mataró